Het is afgelopen jaar meerdere keren in het nieuws geweest: Dierenpensions hebben het druk en zitten vol. Dat het vorig jaar (2022) druk zou worden na de corona, hadden we aan zien komen. Maar zelfs dat jaar weegt niet op in vergelijking met afgelopen seizoen. Als voorbeeld: We zaten eind januari al helemaal volgeboekt voor de zomervakantie, terwijl dit normaal (de afgelopen 40 jaar) pas eind maart of begin april het geval was.
Ons seizoen begint zo ongeveer vanaf de meivakantie, en dit jaar was het meteen raak. We zaten toen al zo vol dat we voor het eerst in 40 jaar klanten moesten teleurstellen die hun hond voor 1 overnachting of in de weekenden wilden brengen. Er waren zelfs weekenden bij buiten de vakantie waarin we deze klanten helaas niet konden helpen.
Vooral de klantenstroom in de weekenden, waarbij we graag de tijd nemen om ze te helpen, liepen we voor ons gevoel vast. Juist bij nieuwe klanten die graag meer feedback over hun hond hadden gehad, schoten wij tekort. Ondanks dat we een breder en beter team voor handen hadden, was dit nog niet afdoende. Kortom, er was een forse groeistijging in snel tempo, waar wij niet op voorbereid waren. Voordat de zomervakantie daadwerkelijk begon, hadden wij het gevoel dat we er al een achter de rug hadden!
Waar we dus o.a. tegen aanliepen was dat er teveel honden voor 1 overnachting gebracht werden in de weekenden. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de reputatie en kwaliteit die we graag willen behouden. Als voorbeeld: Veel klanten vragen of we hun hond kunnen wassen voordat ze worden opgehaald. Dit konden we nauwelijks met 100 % zekerheid afspreken omdat er vaak de tijd niet voor was of geen personeel. Het lukte ons nog maar net om de honden op te frissen die echt nodig waren.
Waar we ook tegen aan liepen door de drukte, was de manier waarop er met reserveringen werd omgegaan die gemaakt waren. Hoe drukker het is of wordt in ons pension, hoe meer voorbereiding, planning en andere taken er op ons af komen. Vervolgens komen er wijzigingen en annuleringen binnen, soms op het laatste moment. Dit kan natuurlijk gebeuren, maar hierdoor blijven wij dezelfde taken meerdere keren opnieuw uitvoeren. Met duizenden klanten die we hebben, komt dit vaker voor dan u denkt. We maken ook regelmatig mee dat klanten zich niet afmelden wanneer de reservering niet door gaat.
Door de groei van ons bedrijf moeten wij steeds strenger zijn met onze regels. Hoe meer klanten we erbij krijgen, hoe breder het gebied waar ze vandaan komen. Wij willen iedereen graag eerlijk en gelijk behandelen, en maken daarom voor niemand een uitzondering betrekking tot onze regels. Echte uitzonderingen daar gelaten. Met onze regels bedoelen wij bijvoorbeeld onze openingstijden, wij kunnen buiten deze tijden geen klanten opvangen. Maar bijvoorbeeld ook regels met betrekking tot aanbetalingen voor reserveringen in de zomer. Wij willen graag zoveel mogelijk klanten helpen, waardoor we ons zeer strikt aan de regels houden.
Door deze punten zijn er een aantal veranderingen die we teweeg brengen vanaf volgend jaar. Bent u benieuwd welke? Lees dan het volgende kopje hieronder.